למה לעשות היום מה שאפשר לדחות למחר? כך תתמודדו עם הדחיינות של הילד

 

בואו נודה באמת. כולנו דחיינים באיזשהוא מובן. בין אם זו דחיינות שקשורה לעניינים בירוקרטיים ובין אם אנחנו דוחים ודוחים את קבלת ההחלטה להתחיל דיאטה- לכולנו זה קורה, שיש לנגד עינינו משימה ואנחנו נוטים לדחות אותה למועד יותר מאוחר, בדרך כלל לדקה ה-90'.

אבל דחיינות של הילד, וכזו שנוגעת למטלות הלימודיות שלו- זה כבר סיפור אחר. דחיינות כזו היא לרוב כאב ראש לנו ההורים: אנחנו צריכים להניע את הילד, להזכיר לו שוב ושוב לבצע את הנדרש, לשמוע ממנו שוב ושוב את התשובות "אחר-כך", "רגע" או "מחר", ובמקרים רבים כל זה הופך ללחץ, מתח ומריבות, סביב שיעורי הבית, הלמידה למבחן או הגשת העבודה.

אם התסריט הזה מוכר לכם, ואם הוא עולה לכם בבריאות, שלושת הטיפים הבאים נועדו במיוחד בשבילכם, והם יקלו עליכם את ההתמודדות עם הדחיינות של הילד

sad-544730 1920

 

1. צעד-צעד שלב-שלב

חלוקת המשימה לחלקים היא מפתח מרכזי בהתמודדות עם דחיינות. כשעלינו לבצע משימה, שנתפסת עבורינו כקשה, מורכבת, מתישה וארוכה, החלוקה שלה לשלבים או לצעדים תקל עלינו. ילד שנוטה לדחיינות יירתע מהמחשבה שעליו לקרוא 10 פרקים בספר היסטוריה בתוך שבוע. אבל אם תהיה לפניו תוכנית עבודה, במסגרתה יהיה לו ברור כמה עליו ללמוד בכל יום, וכמה שעות עליו להקדיש לביצוע המשימה היומית- הבלתי אפשרי יהפוך ידידותי יותר. חשוב להקצות בתכנון הזה זמן גם להפסקות קצרות, שבהן יוכל הילד להתרענן ולצבור אנרגיה להמשך הלמידה.

2. ללא גירויים והסחות דעת

עודף גירויים הוא מהאויבים הרציניים ביותר של כל דחיין כרוני. הסמארטפון, משחק המחשב, הטלוויזיה- ילדים דחיינים תמיד יעדיפו להסיט את תשומת הלב מהמטרה או המשימה אל עבר הגירוי, שמציע להם סיפוק והנאה מיידיים. חשוב מאוד ליצור סביבת עבודה סטרילית כדי לעודד למידה, כזו שתהיה כמה שיותר נטולת גירויים ושתעורר אווירה של פרודוקטיביות. רצוי להקצות מרחב ייעודי ללמידה במקום ללמוד במטבח או את בסלון ההומים בהתרחשות. מעבר לזה, תאורה נכונה ושולחן עבודה מסודר ונקי הם הא'-ב' של תהליך למידה יעיל ונטול סממני דחיינות.  

3. שיטת למידה יעילה ונכונה

ילדים שנוטים לדחיינות הרבה פעמים לא מצליחים ללמוד באופן אפקטיבי, מכיוון שמבחינה טכנית, הם בוחרים בדרך למידה לא נכונה עבורם. כל זה מייצר חוויה של חוסר הצלחה, שמעיבה על כל תהליך הלמידה ולא מאפשרת להפיק ממנו את המירב. ישנו היצע רחב של ערוצי למידה, וחשוב שכל ילד יידע איזה מהם נכון ומתאים לו. קריאת החומר, הקלטה שלו או סיכום שלו, הדגשה בצבע, שינון, למידה עם חבר וכן הלאה- כשהילד יאמץ את שיטת הלמידה הנכונה עבורו, כל תהליך הלמידה ישתפר פלאים. במקרים רבים אפשר לעשות שילוב של כמה ערוצי למידה במקביל, מה שגם שובר את שגרת הלמידה.

בהתחלה, אתם תצטרכו להנחות את הילד כיצד ליישם את הטיפים הללו. עזרו לו לארגן סביבת עבודה נכונה, הסבירו לו איך ליצור טבלת זמנים עם חלוקת החומר למנות ובדקו יחד איתו מהי שיטת העבודה האידיאלית בשבילו. בהמשך, כשהוא יהיה מספיק מיומן, הוא יוכל כבר לסגל תהליך למידה נכון יותר בכוחות עצמו. 

הניסיון שלנו במרכז אמירים לימד אותנו, שדחיינות לימודית היא מהתופעות השכיחות ביותר בקרב ילדים ובני נוער, והיא גם מסבה להורים לא מעט עוגמת נפש. כיוון שחשוב לנו לתת מענה ראוי ללקוחות הפונים אלינו, שילבנו לאחרונה באמירים שירות של אימון קוגניטיבי-התנהגותי שנועד לשפר את התפקוד של ילדים ומתבגרים שסובלים מדחיינות לימודית. מטרתו של האימון היא לחזק את שרירי המיקוד במטרה וללמוד לדחות סיפוקים, שינויים שיובילו להפחתת ה"סימפטומים" של הדחיינות ולהקלה באי הנוחות הרגשית המתלווה אליהם.

לפרטים נוספים, אנא מלא/י פרטיך בטופס הבא ונשמח לעזור ולייעץ!