טיפול קוגניטיבי-התנהגותי(CBT)

 

סובלת מחרדות ומדיכאון? הביטחון העצמי שלך נמוך, אתה נמנע באופן תמידי מלקיחת יוזמה ועוסק ללא הרף בלרצות אחרים? יש לך הפרעת אכילה הפוגעת בשגרת חייך? אם ברור לכם שעליכם לטפל בבעייה, אם המחשבה על הטיפול הפסיכולוגי הקונבנציואנלי, שהוא לרוב ארוך מועד, מרתיעה אתכם ואם אתם משוועים לשינוי מהיר יותר, כדאי שתכירו את טיפולי ה-CBT.

 

מהו טיפול CBT ובמה הוא שונה מהטיפול הפסיכולוגי ה"מסורתי"?

ענף הפסיכולוגיה הוא תחום נרחב ביותר הכולל קשת עשירה של גישות טיפוליות, אחת מהן, הצוברת בעשור האחרון פופולאריות עצומה, היא הגישה הקוגניטיבית התנהגותית או בשפה מקצועית (CBT Cognitive Behavioral Terapy). ההנחה העומדת בבסיס כל טיפול קוגניטיב-התנהגותי היא, כי בעיות פסיכולוגיות נובעות מתהליכי חשיבה שגויים ומדפוסי התנהגות מעכבים, כך שכדי שהמטופל יוכל ליצור שינוי בחייו, עליו, קודם כל, לשנות את תפיסת המציאות ואת דפוסי החשיבה שלו ולאמץ התנהגויות חדשות.

בניגוד לעקרונות הפסיכולוגיה הפסיכו-דינאמית, לפיהם תהליכים נפשיים בלתי מודעים שהחלו מאז הגחנו לאוויר העולם הם שאחראיים ליצירת הבעיות הפסיכולוגיות מהן אנו סובלים, טיפולי CBT מתמקדים בתבניות חשיבה והתנהגות, שיוצרות את ההפרעות הרגשיות. במילים אחרות, אם הטיפול הפסיכולוגי ה"מסורתי", המבוסס על גישות פסיכו-דינאמיות, עוסק בעבר, הרי שטיפולי CBT מכוונים אל ה"כאן ועכשיו", ומתרכזים בדרכים לפתרון הבעייה ולא בשורשים שלה, שניטעו אי שם בעבר הרחוק.


מאפייני הטיפול הקוגניטיבי- התנהגותי

  • מאחר, שכאמור, הוא מתעסק בהפרעה עצמה ולא במקורותיה, הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי הוא קצר מועד, ונחשב ככזה המספק מענה אפקטיבי ומהיר.
  • בדרך כלל, נמשכים הטיפולים בין 3 ל-9 חודשים בממוצע, אם כי מספר המפגשים הטיפוליים ייגזר ממידת החומרה של הבעייה בגינה נעשתה פנייה לקבלת הטיפול, מרמת הנכונות של המטופל להיטיב עם מצבו וממידת ההתמסרות שלו לתהליך.
  • במהלך הטיפול ייעשה שימוש בארגז כלים הכולל: תרגילי חשיפה (התעמתות פנים מול פנים עם המצב/הבעייה/ההפרעה), ביצוע מטלות, נשימה והרפייה, משחקי תפקידים, אימון, מילוי שאלונים, ניהול יומן למעקב אחר תדירות התסמינים ועוד.

 

למי יכול להתאים הטיפול?
הטיפול מתאים לכל הגילאים ונמצא יעיל במיוחד עבור מטופלים הסובלים מ:

  • הפרעות חרדה שונות (חרדה כללית או חרדות ממוקדות, כמו: חרדת בחינות, פחד קהל, חרדת נהיגה ועוד).
  • OCD (הפרעה טורדנית-כפייתית)
  • דיכאון
  • חוסר ביטחון עצמי ודימוי עצמי נמוך
  • הפרעות אכילה
  • פרפקציוניזם
  • הפרעות הקשורות לשליטה בדחפים (טריכוטילומניה, התפרצויות זעם)
  • פוסט טראומה (PTSD)
  • תסמונת טורט
  • הפרעות קשב וריכוז (ADD ,ADHD)

 

אל תיכנעו לבעייה ממנה אתם סובלים, ואל תתפשרו על איכות החיים שלכם.
פנו אלינו, ונשמח לייעץ, לענות על שאלות נוספות ולתאם עבורכם מפגש טיפול ראשוני.