תלמידים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז מתמודדים עם לא מעט קשיים בתפקוד האקדמי. הם חווים פער בין היכולות והידע שלהם, שהם לרוב גבוהים, לבין התוצאות (כלומר הציונים) בפועל, יש להם קשיים במיומנויות אקדמיות בסיסיות, כמו בקריאה, בכתיבה או בהבנת הנקרא, עשויים להיות להם קשיים לזכור ולשנן, מה שמייצר אתגרים במקצועות הדורשים שינון וזכירה בעל פה, כמו חשבון, וברוב המקרים הם צריכים את אבא ואמא שיעזרו להם ללמוד למבחן או לעשות שיעורי בית, כי לבד, או שהם מתקשים לאסוף את עצמם להתחיל ולסיים את המטלה או שהם הולכים לאיבוד וחווים תסכול.
העניין הוא, שהמעורבות של ההורים במחויבויות הלימודיות של הילד מייצרת בבית לא מעט מתחים. הורים רבים פונים אלינו עם המון תסכול, כי לא רק שקשה להם לחזור מיום עבודה ארוך ועמוס, רק כדי להתחיל לשכנע את הילד לעשות שיעורי בית או ללמוד למבחן, אלא שמהר מאוד כל העסק הזה הופך לאחריות שלהם, ולרוב ההורים יש מספיק תחומי אחריות בחיים והם לא צריכים עוד. אם גם אתם מוטרדים מהמקום המוגזם שתופסות המחויבויות האקדמיות של הילד בקשר שלכם איתו, הנה כמה טיפים שיסייעו לכם להפוך את כל הסיפור הזה לקצת יותר ידידותי, גם עבור הילד וגם עבורכם.
תתמכו ותסייעו, אבל אל תקחו אחריות יתר
אצל הורים רבים, התמיכה הופכת מהר מאוד למעורבות יתר, שמייצרת עודף אחריות. כך, הופך ההורה מגורם חיצוני שאמור לסייע להניע בלבד, למי שנושא באחריות לכך שהילד יבצע את מטלותיו, במקום שהילד ידאג לכך בעצמו. נכון, שלילדים עם לקויות למידה קשה יותר, אבל זה לא אומר שהאחריות להשלים את כל הדרוש לא אמורה להיות שלהם. משפטים כמו: "יש לנו שיעורים לעשות היום", לא מסייעים לילדים לגבש את ההבנה שהשיעורים הם שלהם, והכנת השיעורים במקומם (כי לפעמים זה מהיר יותר מאשר לשמש על תקן מורה פרטי) גם היא לא פתרון. כדאי ללמד את הילד לקחת אחריות על כך וחשוב גם לאפשר לו להתמודד עם ההשלכות של אי עשיית שיעורי הבית. במקום לגִבות את אי הכנת שיעורי הבית או את אי המוכנות למבחן בפני המורה, חשוב לתת לו לחוות את ההשלכות, הלא נעימות ככל שיהיו, של הבחירה שלו.
לבנות עם הילד תוכנית עבודה מסודרת
הכינו עם הילד "מערך עבודה", ועזרו לו לגבש תוכנית ברורה שתאפשר לו להתמודד בצורה מסודרת יותר עם המטלות. ילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז בדרך כלל גם חווים בעיות התארגנות, ועם תוכנית מאורגנת וברורה, יהיה להם קל יותר להבין מהי המטרה הניצבת בפניהם כדי להתקדם אל עבר מימושה. במסגרת תוכנית העבודה הזו, חשוב שהילד יבין כמה זמן הוא מקדיש לשיעורי הבית עם החזרה מבית הספר ואיך לחלק את הזמן כדי להתכונן כמו שצריך לקראת בחינה. מעבר לכך, מומלץ לעזור לו לחלק את החומר למנות קטנות, כי ריבוי משימות וחומרים יכול ליצור הצפה וכאוס בקרב ילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב.
שימו דגש על החוזקות של הילד
ילדים עם לקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז רגילים ברמה יומיומית לחוות חוסר הצלחה ותסכול בשל הפער הקיים ביניהם לבין יתר הילדים בכיתה ובשל הקושי להדביק את הקצב. אבל במקרים רבים מדובר בילדים אנטיליגנטיים מאוד, וכמו כל ילד, גם להם יש תחומי חוזק וכשרונות. חשוב, שכהורים, נזכיר לילד את כל הדברים שהוא טוב בהם ונניע אותו לקחת חלק בפעילויות שמביאות לידי ביטוי את החוזקות שלו. חוויות הצלחה כאלה ירככו את תחושת הכישלון שהוא עשוי להרגיש כאשר הוא מתמודד עם משימות לימודיות והן יזכירו לו שאתם גאים בו ואוהבים אותו, חרף הלקויות, מה שוודאי יפחית גם את הוויכוחים הסובבים סביב המשימות הלימודיות ושיעורי הבית, שפעמים רבות מלווים בתחושה של הילד שהנה, הוא שוב, מאכזב את הוריו.
אנחנו במרכז אמירים מאמינים, שטיפול נכון בהרגלי למידה משפרים משמעותית את חווית הלמידה של הילד ומהווים בסיס שיאפשר לו להתמודד עם האתגרים בכל מוסד בו ילמד ומקצוע בו יבחר, אם אתם מרגישים שילדכם זקוק להכוונה כיצד לנהל נכון את הזמן, טכניקות לזכירה של חומר, והתכוננות יעילה למבחנים, שיעורי הוראה מותאמת הם אמצעי נהדר לעזור לילדים עם לקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז להתמודד עם הקשיים ולהשתלב באופן המיטבי בבית הספר מבחינת התפקוד הלימודי. שיעורים כאלה, כך לימד אותנו הניסיון שלנו, גם מקלים על ההורים, מאחר שהם מקנים לילד מיומנויות שיאפשרו לו להיות לומד עצמאי יותר, ומאפשרים להם לשחרר ולהרפות. הוראה מותאמת היא שיטת לימוד המבוססת על הוראה ייחודיות, כזו המותאמת לצרכים ולקשיים של הילד, והיא כוללת גם טכניקות בלתי פורמליות, כמו: הפעלות אקטיביות, יצירה ואמצעים חוויתיים נוספים. שיעורים כאלה מועברים על ידי מורות להוראה מותאמת, שהוסמכו לטפל בתלמידים לקויי למידה והמתאימות את אסטרטגיות הלימוד לקשיי התפקוד של הילד. שיעורים אלה לא רק יסייעו לילד להתמודד עם האתגרים הלימודיים, אלא הם גם יציידו אותו בכלים להפוך ללומד עצמאי יותר, ויאפשרו לו לחוות חוויות למידה חיוביות, שבתורן יתרמו גם לשיפור בביטחון ובדימוי העצמי.
לפרטים נוספים על שיעורי הוראה מותאמת המועברים במרכז אמירים