חונכות לימודית - לתת לילד את הדחיפה הקלה שהוא זקוק לה


המעורבות שלכם בהכנת שיעורי הבית של ילדכם מתחילה להתיש אתכם? מצד אחד, אתם רוצים "לשחרר", אך מצד שני, אתם יודעים שאם תסירו את האחריות שלכם, הילד לא יעשה את זה בעצמו? רגע לפני שהמתח בבית מגיע לשיאו, רצוי שתשקלו מסגרת של חונכות עבור הילד.


מהי חונכות וכיצד היא יכולה לסייע לילד שלי?

התארגנות וגיוס כוחות ללמידה הם תנאי הכרחי לתפקוד אקדמי תקין, אך תלמידים רבים, בייחוד כאלה הסובלים מבעיות קשב וריכוז ומלקויות למידה, מתקשים בכך, חרף יכולותיהם התקינות. חונכות היא מעין קואוצ'ינג או אימון שנועד לשמש עבור התלמיד כגורם הנעה חיצוני לביצוע המשימות האקדמיות המוטלות עליו. אחד מהקשיים המרכזיים בו נתקלים תלמידים עם הפרעות קשב וריכוז בא לידי ביטוי בבעיות התארגנות, תכנון ובקשיים בשמירה על סדר. עבור תלמידים כאלה- הכנת שיעורי בית, לימוד לקראת מבחן, כתיבת עבודה או התארגנות עם הציוד הלימודי אינם פשוטים, וכדי להשלים את המטלות הללו, הם זקוקים לעידוד חיצוני. מרכז אמירים מפעיל צוות של חונכות, שהינן מתחום החינוך והפסיכולוגיה, שמלוות את הילדים, מניע אותם ומחדיר בהם מוטיבציה לבצע את המוטל עליהם.


החונכות מסייעת באופן עקיף גם להורים

על אף שמטרתה הישירה של החונכות היא קודם כל לסייע לילד, באופן עקיף, היא מורידה עול מההורים, ומאפשרת להם לצמצם את הסיוע האקדמי האינטנסיבי שהם רגילים להעניק לילד. השינוי הזה, בתורו, מפיג את המתחים ומפחית תדירות המריבות בין ההורים לילד, מה שמשפיע לטובה על האווירה הכללית בבית.

חונכת היא אינה מורה פרטית!

על אף שהקונסטלציה בה מתקיימות החונכות וההוראה הפרטית הן זהות (מפגש פרטני של "אחד על אחד" עם התלמיד) מדובר במסגרות שהן שונות זו מזו במהותן. בעוד המורה הפרטית מתמקדת בעולם תוכן אקדמי מסויים (היסטוריה, מתמטיקה, ביולוגיה, ספרות, אנגלית וכן הלאה) במטרה לסייע לתלמיד לצמצם פערים ולשפר את הידע באותו תחום ספציפי, החונכות עשויה להתפרס על קשת רחבה של מקצועות ואמורה להיות משמעותית בתחומים של אסטרטגיות למידה, תכנון וארגון.

במילים אחרות, מורה פרטית איננה תחליף לחונכות!


כמה דברים חשובים נוספים על חונכות באמירים

  • חונכות היא הנישה היחידה שמציע מרכז אמירים המתבצעת בבית הילד, זאת, מתוך אמונה, כי כדי לעבוד על מיומנויות ההתארגנות של הילד, ועל מנת לסייע לו באופן אפקטיבי יש לעשות זאת בסביבתו הטבעית, בחדרו, שהוא גם, בדרך כלל, סביבת הלימודים האישית שלו והמקום שבו נמצא הציוד שלו.
  • החונכות מתקיימת פעמיים בשבוע, במשך שעה אחת כל פעם. קביעת היום והשעה בהם היא תתקיים תיעשה על-ידי החונכת בתיאום עם הילד והוריו.
  • תהליך החונכות מתחיל בפגישת היכרות בין הילד והוריו לבין החונכת, המתקיימת במרכז אמירים בנוכחות מנהלת מקצועית אחרת בו ניתן הסבר לילד ב"גובה העיניים" לגבי המטרות, העקרונות של החונכות וכיצד היא יכולה לסייע לילד.
  • החונכות מיועדת לכל הגילאים: תלמידי בי"ס יסודי, חטיבת ביניים, תלמידי תיכון ואף סטודנטים.
  • כל החונכות במרכז אמירים מקבלות ליווי והדרכה שוטפים מפסיכולוגית חינוכית וכן מרכזת תחום ההוראה מתקנת שלנו- נאוה בן חמו.
  • לאחר כ-10 מפגשי חונכות ראשונים, נערכת באמירים פגישת משוב של החונכת וההורים, בנוכחות מנהלת מקצועית. פגישת המשוב אמורה לסכם את התהליך שעבר הילד עד לנקודת זמן זו, ושיחה אודות התרשמותם ותחושותיהם של הילד וההורים אודות התהליך.

 

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר