טיפוח מוטיבציה של הילד ללמידה: כיצד ההורים יכולים להשפיע?

ריצ'ארד לאבוי, איש חינוך, מרצה וסופר אמריקאי, טוען כי מוטיבציה היא המפתח ללמידה. לימודים הם אולי לא כיף גדול עבור אף תלמיד, אך תלמידים בעלי מוטיבציה יהנו יותר מהלימודים, יהיו מרוכזים יותר כאשר הם נדרשים לבצע משימה, יהיו שלמים יותר עם מי שהם, ואף יפתחו הערכה עצמית גבוהה יותר. אלו סיבות גורמות לכך שתלמיד יהיה חסר מוטיבציה? איך מציתים מוטיבציה פנימית בילד? מה לעשות כאשר אתם בתור הורים, מתוסכלים כאשר הילד שוב ושוב אינו מבצע את המשימות האקדמיות שלו ואינו לומד למבחנים? תשובות לכל השאלות בכתבה שלפניכם.

מדוע הילד שלי חסר מוטיבציה?

מוטיבציה מוגדרת כרצון להשקיע בפעילות ספציפית זמן ומאמץ, גם כאשר עלולים להתעורר בדרך קשיים וגם כאשר הדבר כרוך במחיר גבוה ויכול להיות שמלווה באי הצלחה. תלמיד שיש לו מוטיבציה ללמידה יבצע ביוזמתו את המטלות הבית ספריות, ישתתף יותר בשיעורים, יפיק הנאה מתהליך הלמידה, ישאף להגיע להישגים גבוהים שיבטאו את הפוטנציאל הגלום בו, הלמידה שלו תהיה יעילה יותר והוא לא יפתח נטייה לדחיינות.
היעדר מוטיבציה יכול לנבוע ממגוון סיבות וגורמים, שהמרכזיים בהם הם: דימוי עצמי נמוך, פחד מכישלון ורגשות שליליים נוספים, כמו: חרדה, כעס, בושה או אשמה, והפרעות קשב וריכוז המלוות ברמת מוסחות גבוהה, אימפולסיביות, חוסר מיקוד וקשיים לשלוט על ההתנהגות, לקויות למידה, קשיים בהתארגנות ובניהול הזמן, מסגרת לימוד או סגנון לימוד שאינם מתאימים לצרכי התלמיד, ועוד.

מה אפשר לעשות כדי להניע את הילד ללמידה?

חוסר מוטיבציה של תלמיד, אינו גזירת גורל שלא ניתן לשנות, ומוטיבציה פנימית היא דבר שניתן לטפח. לפני שאתם ממהרים לחרוץ את דינו של הילד כ"עצלן", ובטרם אתם קובעים ש"שום דבר לא מעורר בו מוטיבציה", לפניכם מספר טיפים שאתם כהורים יכולים ליישם, כדי לעורר את הדחף הפנימי של הילד ולהניע אותו ללמידה:

1. מעורבות שלכם ההורים בבית הספר ובתהליכי הלמידה, יכולה לתרום במידה רבה להחדרת המוטיבציה הרצויה בקרב הילד. ככל שהשיתוף ביניכם לבין בית הספר בכלל והמורים של הילדים בפרט יהיה רב יותר, כך הילד ירגיש שהדמויות הדומיננטיות בחייו רוצות להיטיב עימו, מה שיאפשר לו להרגיש בטוח ומוגן יותר. תחושה של מוגנות ושל שייכות תאפשר לילדים שלכם להיות פנויים יותר ללמידה.

2. אם בביטחון והגנה עסקינן, שדרו לילד שאתם מאמינים בו, שאתם בטוחים ביכולות שלו ושאתם יודעים, כי הוא יכול להצליח. ילד שהוריו מטפחים את הביטחון העצמי שלו, יהיה ילד בעל מוטיבציה גבוהה יותר ללמידה.

3. יש לעודד ולחזק התנהגויות חיוביות של הילד. כאשר הילד לוקח על עצמו אחריות, כאשר הוא מביע שביעות רצון מעבודה שכתב, כאשר הוא מציב מטרות ושואף לחתור לעברן וכאשר הוא שואל שאלות יש לפרגן לו, כדי שהוא ימשיך לאמץ התנהגויות כאלה, מהן הוא יפיק תועלת במהלך חייו.

4. בהמשך לאמור, רצוי שלא לתגמל את הילד על ציוניו הטובים, מאחר שהוא עלול לפתח מוטיבציה על רקע הפרס החומרי שמחכה לו מעבר לדלת, ולא מכיוון שהוא באמת מונע מהשראה וממוטיבציה פנימית. במילים אחרות, אם יום אחד התגמול החומרי יילקח, המוטיבציה הפנימית שעשויה הייתה להתקיים תפחת.

5. רצוי להפסיק עם הרגלי הענישה של הילד בגין היעדר אמביציה. ענישה גורמת לילד לחוש לא בסדר, לפתח תחושות אשמה- רגשות שרק "תוקעים אותו במקום" ומעכבים אותו. מעבר לכך, הענשה אינה מאפשרת לילד ללמוד מהי ההתנהגות שכן נתפסת כרצויה, ועל כן אין לו מודל התנהגותי ראוי, ממנו הוא יכול ללמוד.

6. הילד נכשל במבחן? נסו יחד איתו להבין מהם הגורמים שהביאו לאי ההצלחה שלו. המודעות של הילד למה שחיבל בהצלחה שלו ומתן עצות ואסטרטגיות לשיפור ההישגים להבא, יכולים לעורר בו מוטיבציה ללמוד מהטעויות ולשיימן בבחינה הבאה.

7. נסו להימנע מלהשוות את הילד לאחרים. הילד שלכם הוא מיוחד בפני עצמו, על העולם הפנימי שלו, תכונות החוזק שלו ותחומי הדעת שמעניינים אותו, ואין צורך להשוות אותו לא לחבריו לכיתה ובוודאי שלא לאחיו.

מאמר זה כולל מידע ראשוני בלבד על הנושא של מוטיבציה בקרב תלמידים, והוא אינו נועד להחליף ייעוץ מקצועי. יש לזכור, כי במקרים רבים, כפי שצויין לעיל, היעדר המוטיבציה של הילד הוא מורכב והוא תוצר של מספר גורמים, שיש לאבחנם לעומק כדי למצוא את שיטת ההתערבות המתאימה שתיטיב עם הילד. אם חוסר המוטיבציה של הילד הופך לתופעה הנמשכת לאורך זמן, הוא עשוי להיות תוצר של קשיים רגשיים, לקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז, אנחנו ממליצים לפנות לייעוץ מקצועי.

 

אם יש לך התלבטות לגבי המוטיבציה של ילדך

ואיך אפשר לעזור ולקדם אותו,

נשמח לעמוד לשירותך!