שגרה במהלך החופש הגדול: למה זה חשוב ואיך עושים את זה?

עבורנו, המבוגרים, המילה "שגרה" מעוררת קונוטציות שליליות של עייפות, תשישות, הרבה "צריך" ומעט מאוד זמן פנוי, אבל עבור הילדים שלנו השגרה חשובה מאוד. שגרה מקנה לילדים ביטחון, והיא מאפשרת להם להתמודד טוב יותר עם שינויים שהם חווים בחייהם ואף עם מצבי חרדה. לכולנו, על אחת כמה וכמה לילדים שלנו, יש פחד מהלא נודע, והשגרה מאפשרת לצמצם כמה שיותר את המרחב הזה ולחוש תחושה של ביטחון ויציבות במהלך החיים. האם אפשר לייצר שגרה עבור הילדים גם בימי החופש הגדול נטולי המסגרת? איך עושים את זה בצורה נכונה? כל העצות והטיפים לפניכם.

מבנה שגרה גמיש הנתון לשינויים
נתחיל ונאמר, ששגרה צריכה להיות גם גמישה ולהיווצר ברגישות. המעבר מלהיות במסגרת פורמלית מסודרת למציאות נטולת מסגרת הוא לא פשוט, וכדי שהוא לא יהיה חד מידי חשוב להרגיל את הילדים לשגרה שהיא ידידותית ונעימה, ושיכולה להשתנות בהתאם לרצונות ולצרכים שלהם.
גם אם זה נראה לכם חשוב, שהילדים לא ילכו לישון מאוחר מידי כל לילה, אפשר לעיתים לחרוג מהכלל הזה, במהלך חופשה משפחתית, למשל, או סתם כשלילדים מתחשק לראות אתכם סרט בשעת ערב מאוחרת. במילים אחרות, חשוב שלילדים יהיה איזשהוא מבנה של סדר יום, אך הוא אינו צריך להיות מדכא מידי וכפוי, בייחוד כאשר מדובר בילדים ממושמעים שיודעים כיצד לקבל את הסמכות שלכם.

6 טיפים פשוטים ליצירת שגרה בריאה בימי החופשה

  1. אל תוותרו לילדים על 3 ארוחות ביום, מסודרות ומזינות. בימי החופש קל מאוד להגיע למצב שבו הילדים מדלגים על ארוחות ואוכלים שטויות במקום. גם בשביל בריאותם של ילדיכם וגם כדי לשמור על מסגרת כלשהיא, חשוב שהם ימשיכו לאכול ארוחת בוקר, צהריים וערב בזמנים קבועים מידי יום.
  2. בהמשך לאמור קודם לכן, אם בימים כתיקונם אתם לא מצליחים להקפיד על שגרת ארוחות ערב של כל המשפחה מידי יום, החופש הגדול הוא זמן מצוין להתחיל לסגל את המנהג הזה. מעבר לכך, שהילדים יורגלו לאכול ארוחת ערב בשעה קבועה, הם גם יחכו לזמן הזה שבו הם יכולים ליהנות מחברתכם, וזו יכולה להיות הזדמנות נהדרת לשיחות מקרבות של כל המשפחה שייצרו תקשורת טובה ופתוחה יותר בין כל בני הבית.
  3. רצוי לא לתת לילדים לישון עד שעה מאוחרת מידי בבוקר, ולהקפיד על שינה וקימה בשעות קבועות. כאשר הגוף מתעורר כמה שעות אחרי שעת היקיצה אליה הוא הורגל, כל האיזון העדין של השעון הביולוגי של הגוף נפגע, מה שעלול לגרום גם לשנת לילה פחות איכותית או להירדמות בשעות מאוחרות בלילה ולעייפות במהלך כל השבוע.
  4. הקצו זמן מוגדר מראש לישיבה מול מסכים. המחשב ומסך הטלוויזיה הם גירויים מאוד מפתים לילדים, במיוחד בחופש הגדול, ואם לא יוגדרו להם גבולות מראש הם יכולים מהר מאוד למצוא את עצמם נדבקים לכסא ללא נוע כל היום. על כן, תגדילו לעשות אם תציגו לילדים מראש כמה זמן הם יכולים להקדיש לצפייה בטלוויזיה ולמשחקים במחשב, ואם תסבירו להם שביתר הזמן הפנוי שלהם, אתם מצפים מהם למצוא לעצמם תעסוקה ופעילות.
  5. בהמשך לאמור, תוכלו לתת לילדים מספר רעיונות לפעילויות, אך חשוב מאוד שבסופו של יום, הם יידעו בעצמם כיצד למלא את זמנם בתוכן. הורים לא אמורים לאייש את תפקיד צוות ההווי והבידור של ילדיהם, וברגע שתרגילו את הילדים מראש לכך שהם מבדרים את עצמם, הם גם יתרגלו למצוא לעצמם תעסוקה. אם אתם רוצים לפרוס בפני הילדים מספר אפשרויות לפעילויות, כדאי מאוד לעודד אותם לבצע פעילויות ספורטיביות, שכרוכות בתנועה, בהזזת הגוף ובשריפת אנרגיה. הליכה, ריצה, משחקי כדור, קפיצה בטרמפולינה ועוד- לילדים יש חיבור נהדר לגוף שלהם, ומומלץ לנצל את החיבור הזה כדי להפיק ממנו הנאה וכיף. קפיצה בטרמפולינה, אגב, היא אחד מסוגי הספורט הבריאים ביתר, שמפעילים את כל מערכות הגוף בעת ובעונה אחת, וזהו אימון שילדים מאוד אוהבים ונהנים ממנו. אם הילדים מגלים עניין והתלהבות, שווה אפילו לשקול לרכוש טרמפולינה במיוחד.
  6. כאשר הילדים נמצאים בבית (ולא בקייטנה, בפעילות בחוץ או ביום כיף אתכם), מומלץ כל יום לתת להם משימה ביתית שהם צריכים לבצע. עריכת השולחן לקראת ארוחת הערב, הורדת הכביסה מהחבל, טאטוא וכן הלאה- רצוי לערב את הילדים בתחזוקת הבית לא רק במהלך חופשת הקיץ שלהם, אך במידה והם לא נוהגים בדרך כלל לעזור בבית, החופש הגדול הוא זמן טוב להתחיל להרגיל אותם לעשות זאת. כך תוכלו גם לפתח בהם חוש אחריות ועצמאות, גם לייצר להם תעסוקה הרחק מהמחשב, וגם, אגב כך, לפנות לעצמיכם כמה דקות פנויות של חסד.