מהי אחת הסיבות המרכזיות לקשיים בלימודים, שלא מדברים עליה?

 

הסיפור של רון

נורית (שם בדוי) פנתה אלינו בעקבות הקשיים של בנה רון (גם כן שם בדוי) שלומד בכיתה ג'. בשיחה הטלפונית ספרה נורית: "אני מאוד מודאגת ומתוסכלת, ולמען האמת גם די חסרת אונים לגבי הקריאה של רון".
נורית המשיכה וסיפרה שרון קורא באופן כללי ברמה סבירה, אם כי לא באמת ברמה המצופה מילד בכיתה ג'. מעבר לכך, היא תיארה את חוסר הביטחון שלו בקריאה כאשר הוא נדרש לקרוא בפורום רחב של כל הכיתה. לטענתה חוסר הביטחון הזה בקריאה הוא מראה להיעדר ביטחון גורף בחיים בכלל. "הוא לא יוזם קשרים חברתיים, לא רוצה להזמין חברים הביתה והוא דבוק אלינו רוב הזמן".

 

 

homework-1815899 1920

 

עוד סיפרה נורית, שרון קיבל שיעורים פרטניים והתקדם בקריאה אומנם, אבל ההססנות שלו והנטייה להתחמק מהקריאה ומהכנה של שיעורי בית בכלל המשיכו לאפיין את ההתנהלות שלו, מה שיצר בבית הרבה מאוד מתח וגרם לנורית לכעוס עליו לעיתים קרובות.

לפני שנמשיך עם הסיפור, חשוב לציין שהמקרה של רון מצטרף לשורה ארוכה של מקרים המעידים על מה שהיום כבר ברור יותר ויותר: לא ניתן לנתק את המחקר על ילדים לקויי למידה או בעלי קשיים לימודיים מן המחקר העוסק ביכולות הרגשיות או בתפקוד הרגשי שלהם. ילדים עם קשיים במיומנויות אקדמיות כמו קריאה, כתיבה או חשבון לא מדביקים את הקצב של חבריהם לכיתה ומפגינים ביצועים נמוכים יותר בהשוואה אליהם. מאחר שהם מוערכים בהתאם ליכולותיהם בתחומים הללו, התחושה התמידית שלהם היא שהם לא מספיק טובים.

ילדים כאלה ברוב המקרים סובלים מחוסר ביטחון עצמי ומדימוי עצמי נמוך, שבתורם יוצרים בהם רתיעה מליצור קשרים חברתיים, והאתגרים החברתיים הללו רק מעצימים את תחושת חוסר המוצלחות, היות שמקובלות חברתית גם היא פרמטר התורם לביטחון עצמי. כך, נוצר מעין מעגל קסמים שקשה מאוד לפרוץ מבעדו. מרבית הדרכים המוכרות כיום לסייע לילדים כאלה מתמקדות בקשיים הלימודיים (הוראה מתקנת למשל היא המענה הפופולארי ביותר כיום לילדים עם קשיי למידה), אבל הביטחון העצמי של ילד שחווה מידי יום ביומו תחושה של כישלון לא בהכרח ישוב מהר, רק בגלל שהתפקוד האקדמי שלו השתפר.
מהבחינה הזו, דרוש מענה מקיף יותר שמתמקד גם באתגרים הרגשיים שחווים תלמידים עם קשיי למידה.

 

ונחזור לסיפור של רון

משסיפרנו לנורית על "הוראה מותאמת מעצימה" (או בקיצור המ"מ), תוכנית המשדרגת את ההוראה המתקנת המסורתית, להוראה המותאמת לצרכים ולקשיים של הילדים (לא רק אלה הלימודיים) וכזו שנועדה להעצים אותו, נורית החליטה לרשום את רון לסדרת הפגישות בתקווה כי הפעם, זה יעזור לרון ולה. רון שובץ בקבוצה עם עוד שני תלמידים (תהליך שהושקעה בו מחשבה רבה תוך התחשבות ברמתו של הילד, הקשיים שלו, גילו ועוד..). לאחר חמישה שיעורים בלבד (!) החל רון לקרוא בקול רם בנוכחות חבריו לקבוצה. פתאום הוא גילה, שיש עוד ילדים כמוהו, שקשה להם, מה שנתן לגיטימציה ו"אישור" לקושי שלו ואפשר לו לקבל אותו יותר באהבה. נורית סיפרה לנו שהיא הבחינה בכך שרון רוצה יותר ויותר לקרוא. היא דיווחה לנו על הרגשה טובה של מסוגלות ואף על תחושה של יתרון בהשוואה לאחרים בתחום הקריאה. בד בבד עם ההתקדמות במפגשים הביטחון של רון התעצם והוא החל להקרין הרגשה אחרת. הוא נאות יותר לצאת מחוץ לבית ולקחת חלק במפגשים חברתיים.

הסיפור של רון הוא עדות חיה לכך שכאשר ניתן לו מענה ברמה הלימודית והחברתית גם יחד- רון הפיק מן השיעורים את המיטב בשני המישורים.

 

 

כמה מילים על המ"מ: הוראה מותאמת מעצימה 

הוראה מותאמת מעצימה (המ"מ), מבוססת על ההוראה המתקנת המסורתית, עם פלוס אחד גדול והוא שילוב של כלים אימוניים התורמים לחיזוק הביטחון, המסוגלות כמו גם טיפול באלמנטים רגשיים ואישיים שהילד או הילדה מביאים עימם. הוראה כזו מזכירה לילד מה הוא שווה, מסייעת לו להתחבר לכוחותיו הפנימיים ומאפשרת לו לחוות חוויות הצלחה- הן במישור החברתי והן במישור הלימודי.

 

איך זה מתבצע? 

ההוראה המותאמת המעצימה מתקיימת בקבוצות קטנות של כ-3 לומדים, שהמשותף להם הוא שכולם 

success-kidנתקלים בקשיים המתוארים. בנוסף ליתרונות הלימודיים המיוחסים ללמידה שיתופית (או ללמידת "עמיתים"), היכולת של הילד להיות שייך לקבוצה וליצור קשרים חברתיים עם ילדים בעלי קשיים זהים וכן תחושת הביטחון וההכלה שהוא מקבל על ידי המורה והקבוצה עצמה- כל אלה מהווים עבורו חוויה מתקנת.

מעבר לכך, במהלך הפגישות עושות המורות שימוש גם בכלים מתחום הקואוצ'ינג שמטרתם להעלות מוטיבציה, לעבוד על האמונות הפנימיות של הילד ולמלא את סל המשאבים שלו.

 

שני המרכיבים המרכזיים האלה: הקבוצה הקטנה והאופי האימוני שמוקנה למפגשים הם מתכון בטוח מבחינתנו להצלחה, שכן הם נותנים מענה מקיף לצרכים הרגשיים והלימודיים של הילד בעת ובעונה אחת.

 

אנחנו יודעים עד כמה הורים יכולים להיות מתוסכלים כשהם רואים את הילד מתקשה ולא יודעים כיצד לסייע לו. אנחנו בטוחים באפקטיביות של התוכנית החדשה שלנו, וגאים להגיד שהיא תוכנית חלוצית מסוגה, שכמותה לא קיים בישראל. התוכנית הזו היא עבורינו הזדמנות, צוהר, חלון, שאנחנו פותחים לילדים עם הקשיים המתוארים, כך שיוכלו לקום בבוקר בשמחה, להגיע לבית הספר עם חיוך על הפנים ולהפיק את המירב משנות בית הספר, שהן בסיס חשוב להמשך חייהם כבוגרים.

אנחנו מזמינים אתכם לעשות צעד נוסף בדרך אל הבריאות הנפשית ואל איכות החיים המשופרת של ילדיכם, וליצור עימנו קשר כדי לקבל פרטים נוספים ו/או לרשום את ילדיכם.