fbpx

 

ניווט אתגרי חטיבת הביניים הוא התמודדות יומיומית עבור תלמידים רבים. מעבר לכך שזוהי תקופה המסמלת במידה רבה את תחילתו של גיל ההתבגרות, על כל השינויים שהוא מביא עימו, הלימודים נהיים רציניים ותובעניים יותר וחיי החברה הופכים משמעותיים עוד הרבה יותר מאשר ביסודי, מה שיכול לעורר בעיות. האתגרים האלה הופכים מורכבים וקשים עוד יותר לתלמידים עם מיומנויות חברתיות-רגשיות לא מספיק מפותחות. איך נוכל כהורים לעזור למתבגרים שלנו עם האתגרים הללו? אספנו שלוש עצות מקצועיות שייתנו לכם הכוונה:

 

 alone teen

 

 

1. לייצר מרחב לתקשורת פתוחה

חשוב לעודד את הילד לשתף אתכם במה שעובר עליו, וחשוב עוד יותר שהוא ירגיש שלא שופטים אותו. תנו תוקף לרגשותיו (כמו למשל: "נשמע שממש קשה לך"), פשוט היו נוכחים והקשיבו לו מבלי למהר ישר להגיב, ולגרום לו להרגיש יותר טוב. כשהילד או הילדה שלכם יוכלו לשחרר החוצה את מה שמטריד אותם ומעיק עליהם, ולקבל תגובה של אהבה וקבלה, הם כבר ירגישו הקלה.

 

2. להראות לילד שאתם סומכים על החוסן שלו

הראו לילד שאתם מאמינים ביכולתו להתמודד עם האתגרים ולצלוח אותם. הביעו ביטחון בחוסן שלו והזכירו לו שוב ושוב שזה בסדר לפגוש קושי, ושההתמודדות עם הקושי היא מחזקת ומלמדת. שיתוף הילד בחוויות של אתגר חברתי שאתם עצמכם התמודדתם איתו יאפשר לו להרגיש פחות לבד. כולנו הרי התמודדנו עם סוגיות חברתיות, במיוחד בגיל ההתבגרות, אז ספרו לו על מה שעברתם ועל מה למדתם מכך. זה יסייע לו להבין שהתמודדות עם קשיים היא חלק בלתי נפרד מגדילה והתבגרות ושהיא מחזקת ומעצימה. הרי אם החיים היו קלים ונטולי בעיות הם היו משעממים ולא היינו מתפתחים כבני אדם.

 

3. לעזור להם לטפח תחומי עניין וכישרונות

תעזרו לילדכם לזהות את החוזקות שבהם, לפתח את תחומי העניין שלהם, לטפח את הכישרונות הייחודיים להם. בין אם זה אומנות, ספורט, מוזיקה או בעלי חיים- חשוב שיהיה להם עולם נוסף מחוץ לבית הספר, שבו הם יכולים לפתח תחושת מסוגלות ושיפתחו להם הזדמנויות להכיר חברים עם תחומי עניין דומים.

אם לאורך זמן ממושך האתגרים החברתיים ממשיכים להעיב ולהקשות על היום יום, על ההרגשה, על התפקוד, חשוב שתדעו שזו אינה גזירת גורל , ובהחלט ניתן לטפל בכך ולשפר מאוד את המצב ואת ההרגשה של כל מתבגר ומתבגרת. איך ניתן ליצור עבור המתבגרים שינוי משמעותי במיומנויות החברתיות שלהם שיביא לשיפור משמעותי בהרגשתם, בבטחונם ובתפקודם?

אנחנו ממליצים לעודד את הילד להשתתף בקבוצה לפיתוח מיומנויות חברתיות, שבה הוא יכול לצבור כלים וכישורים שיסייעו לו להתמודד עם סיטואציות יומיומיות אותן הוא מתקשה לנהל בעצמו.
מרכז אמירים מקיים קבוצות לפיתוח מיומנויות חברתיות מזה שמונה שנים, והניסיון שלנו לימד אותנו שהקבוצות מהוות מנוף משמעותי להתפתחות החברתית-רגשית של המתבגרים ופותח להם צוהר לחוות חוויה מתקנת מבחינה חברתית בבית הספר. הקבוצה מהווה עבור המתבגרים סביבה תומכת המדמה את המציאות הממשית, סביבה שבה הם יכולים לפגוש חברים, לנהל את רגשותיהם ו"להתאמן" בשיפור המיומנויות החברתיות החשובות. עם זאת, בניגוד למציאות, הקבוצה באמירים מהווה מרחב בטוח ועוטף עבור כל ילד עם קשיים חברתיים, שפוגש מתבגרים אחרים עם התמודדויות זהות לשלו. כך, הוא אינו חשוף להשלכות השליליות שיכולות להיות לניהול לא נכון של סיטואציה חברתית, כפי שקורה לו בבית הספר.

 

אם אתם סבורים שילדכם מתמודד עם קשיים בתחום החברתי, ואם אתם רוצים מאוד לעזור לו,

נשמח לספק פרטים נוספים על הטיפול הקבוצתי, שיכול לאפשר לו לשבור את המעגל השלילי

ולחוות הצלחות בתחום החברתי.