fbpx

על התלמידים שנופלים בין הכסאות

"אין לילדה שלי הפרעת קשב וריכוז, המורה מדווחת שהכל בסדר בלימודים, ובכל זאת אני מרגישה שיש לה קשיים, שצריכים לקבל מענה"- כך סיפרה לי אחת האמהות שפנתה לאחרונה לאמירים. היא הביעה תסכול רב מכך שעל פניו לילדה אין שום בעייה, ובכל זאת היא מרגישה שלא קל לה מבחינה לימודית.

woman-wearing-blue-jacket-sitting-on-chair-near-table-1326947

 

הילדה הזו, שעליו סיפרה לי אותה אמא מודאגת, היא אחת מיני ילדים רבים, שהתפקוד שלהם לגמרי נורמטיבי מצד אחד, ומצד שני, ההישגים שלהם נמוכים מכפי שניתן היה לצפות ומשהו בתהליך הלמידה שלהם לא זורם חלק. אנחנו פוגשים הרבה ילדים כאלה באמירים, הם פחות או יותר מדביקים את הקצב הכיתתי, אין להם בעיות משמעת וחלקם אפילו שקטים וצייתנים. כל זה, לכאורה, יוצר את הרושם שהכל איתם בסדר. ובכל זאת, במבט מעמיק יותר, יש להם קשיים אובייקטיביים בלימודים, שניכרים בהישגים נמוכים יחסית, וחוויות הלמידה שלהם הן לא חיוביות, כך שכל מפגש עם משימה לימודית כלשהיא כרוך במאמץ, אולי אפילו במתח. בגדול, תלמידים כאלה ניגשים ללימודים עם חוסר מוטיבציה, היות שהם לא מצליחים לתפקד בהתאם למצופה מהם.

אם הילד שלכם עונה לתיאור הזה, ואתם לא בטוחים איך לפעול בעניין, המאמר הזה נכתב בשבילכם.
קבלו מאיתנו כמה טיפים, שיעזרו לכם לקבל כיוון לגבי אופן ההתנהלות המיטבי במקרה כזה:

  • לכו עם תחושת הבטן שלכם. למרות שהמורה דיווחה ביום ההורים שהכל בסדר, ועל אף שלא קיבלתם אף התרעה מבית הספר, אם הקול הפנימי שלכם אומר לכם שמשהו שם לא עובד כמו שצריך, הקשיבו לו. אתם ההורים ואתם מכירים את הילד הכי טוב שיש. צריך גם לזכור שלמורה תלמידים רבים תחת אחריותה, ואיש צוות אחד על כמות כל כך גדולה של תלמידים הוא מתכון לפספוסים, גם כשהכוונה היא טובה וגם אם המורה היא נפלאה. מעבר לכך, לפעמים לוקח זמן עד שבעייה מתגלה, וככל שמצביעים עליה מוקדם יותר, כך ניתן לתת מענה יעיל יותר, מהיר יותר, ובכך מפחיתים תסכולים ופגיעה בביטחון של הלילד, ולכן, חשוב שתישמעו לתחושה הפנימית הזו.

    boy-in-brown-hoodie-carrying-red-backpack-while-walking-on-207697
  • בצעו בירור מעמיק יותר של הקשיים מול הילד. שבו איתו לשיחה, ושאלו אותו שאלות ממוקדות ופשוטות על תהליך הלמידה שלו. בדקו איתו יחד למה הוא זקוק, מה יכול היה לעזור ואיך ניתן היה להקל עליו.

  • רצוי להיות קצת יותר מודעים ליכולות הקריאה והכתיבה שלו, ולראות האם יכולות אלה תקינות ביחס לבני גילו. אם אתם לא לגמרי יודעים לתאר את היכולות שלו בתחומים הללו, אנחנו ממליצים להעניק לילד קצת יותר סיוע בשיעורי הבית ובמשימות הלימודיות, כדי שתוכלו להתרשם ממצבו מן הבחינה הזו.

  • פנו במקביל למורה, והביעו בפניה את הדאגה שלכם. בקשו ממנה להיות בתשומת לב רבה יותר לילד מבעבר. לפעמים קושי יכול להיות דבר חולף, שהילד בעצמו יכול להתמודד איתו. למידה היא גם מאתגרת, וזה טבעי שעבור חלק מהתלמידים היא תהיה מאתגרת קצת יותר. עקבו אחר ההתנהלות של הילד בכיתה ובבית בכל מה שנוגע למשימות לימודיות. כשהקושי הופך למשהו מתמשך והילד מתחיל להביע תסכול- אז צריכה כבר להידלק נורה אדומה.

  • נורה אדומה, לדעתינו המקצועית, מצריכה פנייה לגורם מקצועי. התייעצות ומתן מענה מקצועי ישחררו אתכם, ההורים, מהעול והאחריות על הלימודים של הילד, והם גם יאפשרו לפתור את הקשיים האובייקטיביים מהשורש. כאמור, באמצעות הוראה מתקנת - מותאמת ניתן להטמיע הרגלי למידה וטכניקות הוראה המותאמים לצרכים של הילד, ושיש בהם כדי להקל עליו ולאפשר לו ליהנות מחוויה לימודית טובה ביותר, שגם תתרום לביטחונו העצמי ולתחושת המסוגלות שלו. זכרו, שככל שתאתרו את הבעייה מהר יותר, כך ניתן יהיה להשיג את התוצאות הרצויות בזמן קצר יותר.

 

נשמח לענות לכם על שאלות נוספות, לספק עוד מידע רלוונטי ולסייע לכם לעזור לילדיכם
מידע נוסף אודות הוראה מתקנת-מותאמת ניתן לקרוא כאן