הילדים של היום הם לא הילדים של פעם. קוראים להם דור ה-Z (כלומר אלה שנולדו אחרי שנת 2000), דור המסכים או דור הפלזמה, ועם כל היתרונות הטכנולוגיים שהם נולדו אליהם, המציאות שהם חיים בה היא לא פשוטה. שפע הגירויים שמציפים מכל כיוון, הציפיות שיש מהם להיות יותר ויותר מצטיינים, המתח והעומס שההורים שלהם נתונים בו- אין ספק, שהילדים שלנו מתמודדים עם לא מעט אתגרים.
ואכן, רבים מהם בעלי הפרעות קשב וריכוז ורמת מוסחות גבוהה, מתקשים לדחות סיפוקים, סובלים מעומס רב, ממתח, מלחץ ומחרדות, והדימוי העצמי שלהם או תחושת המסוגלות כאילו נמצאים תחת איום תמידי ומתמשך.
אל תוך הרקע הזה, שהוצג על קצה המזלג בלבד, חדרה שיטת המיינדפולנס (קשיבות) למערכת החינוך הישראלית, כאשר נכון לקיץ 2019, מאות אנשי חינוך בישראל כבר עברו סדנאות מיוחדות והוכשרו להעביר את השיטה, ויותר מ-20 בתי ספר שילבו אותה בתוכנית הלימודים. לפני שנצלול לנפלאות שמחוללת השיטה בקרב התלמידים, הילדים שלנו, חשוב להבין מהי שיטת התרגול הזו.
מהו תרגול "מיינדפולנס" וכיצד הוא יכול להשפיע עלינו לטובה?
שיטת "מיינדפולנס" היא הפניית תשומת לב מכוונות ומודעת לרגע הנוכחי, מתוך גישה של קבלה, סקרנות, פתיחות והיעדר שיפוטיות. זוהי התמקדות בחוויה המיידית, בתהליכי ההווה כפי הם מתרחשים רגע אחרי רגע, באמצעות וויסות עצמי של הקשב אל כל מה שמתרחש בעולם הפנימי: נשימה, תחושות הגוף, מחשבות, רגשות ועוד. הגישה כלפי התרגול הינה של סקרנות, רכות, התיידדות, חמלה וקבלה, עם כל מה שעולה ברגע הנוכחי. באמצעות תרגול המיינדפולנס ניתן לצמצם את עומס המחשבות, לעבור למצב של שקט ובהירות המחשבה ולהיות בנוכחות מלאה בהווה. מכירים את זה שאתם לא זוכרים איפה שמתם את המשקפיים? שאתם יוצאים ברוח סערה מהבית ונזכרים שהשארתם את המפתחות של האוטו איפשהו בבית? במצב של מיינדפולנס התרחישים האלה אינם מתקיימים. ישנה מודעות מלאה, לכל רגע ורגע, כוח הריכוז נמצא בשיאו, הקשב ממוקד וישנה בהירות חושית המאפשרת להבחין בפרטים הקטנים של החוויה.
תרגולי מיינדפולנס מאפשרים להיות במגע עם העושר שהחיים מציעים, ולהתמודד בצורה יעילה ורגועה יותר עם חרדות וחוויות של תסכול, קושי, אי-נעימות וחוסר וודאות. מתרגלי מיינדפולנס מעידים על כך שהתרגול עושה אותם מאושרים יותר, הופך את חייהם לשלווים יותר ומסייע להם ליהנות מהכאן ועכשיו- הרגע הזה (Zerbo et al, 2013, Xiii). יותר מזה, מחקרים מראים, שתרגול מיינדפולנס יעיל בטיפול במצוקות נפשיות, כמו: דיכאון, הפרעות אכילה, מתח, דחק פוסט-טראומתי, חרדות וכן במצבים רפואיים כמו: סרטן, לחץ דם גבוה וכאבים כרוניים (פרדס ושיינמן, 2013).
מיידנפולנס בבתי ספר
האתגרים הרבים עימם מתמודדים הילדים שלנו בשילוב עם התועלות הנפלאות של התרגול שהוזכרו כאן, הביאו לכך שהמיינדפולנס התחיל לחדור לבתי הספר, בהצלחה רבה יש לומר. בבתי ספר בהם התלמידים מתרגלים מיינדפולנס באופן קבוע נרשמו ירידה ברמת האלימות, שיפור ברמות הריכוז של הילדים, שמביא עימו יכולת טובה יותר לפתור תרגילים ובעיות, התחברות וזיקה גבוהה יותר לתחומי הלימוד ופיתוח עמדות פרו־חברתיות מצד התלמידים כמו: אמפתיה, חמלה, רגישות אתית ויצירתיות. מיותר לציין שהמורים, שמחויבים לעבור בעצמם קורס מיינדפולנס לפני שהילדים מתנסים בתרגול, נמצאים פחות במתח ולחץ, וכמובן שיש לכך השפעה על התלמידים.
קבוצות מיינדפולנס באמירים
נאוה סלור, מנכ"לית מרכז אמירים, היא מתרגלת מיינדפולנס מושבעת, והיא החליטה שהגיע הזמן להכניס את המיינדפולנס גם לאמירים. "רבים מהילדים שמגיעים לאמירים מדווחים על קשיי ריכוז, מוסחות גבוהה, לחץ וחרדות, לרבות חרדת בחינות וחוסר אמונה בעצמם וביכולותיהם, ולכן כאשר אחד הפסיכולוגים ניגש אליי עם הרעיון של לפתוח קבוצות מיינדפולנס לילדים זה הרגיש לי מאוד טבעי ונכון".
קבוצות המיידנפולנס באמירים מיועדות לילדים ונוער, הן יתקיימו אחת לשבוע בהנחיית פסיכולוג מאמירים , ולאורך המפגשים ילמדו הילדים להכווין את מוקד הקשב אל התחושות הגופניות ולתהליך הנשימה, זאת באופן משחקי וחוויתי. דרך חיבור לגוף ולנשימה ובאמצעות שימוש בדמיון מודרך וטכניקות הרפייה, הילדים יקבלו בקבוצה כלים להתמודדות יעילה ומקדמת עם חוויות של לחץ וחרדה ויפתחו את היכולת שלהם להיות סבלניים יותר ופחות תגובתיים.
הפעילות מתאימה לא רק לילדים שמדווחים על הבעיות שציינו כבר, כמו הפרעות קשב וריכוז או חרדות. היא תיטיב ותשפר את איכות החיים של כל ילד, תסייע לו ללמוד לפתור בעיות באופן יצירתי וגמיש יותר, לפתח דימוי עצמי גבוה, להפגין אמפתיה ולהבין אחרים.
בעיקבות פניות רבות של לקוחות מרכז אמירים, נפתח גם קורס מיינדפולנס למבוגרים כל הפרטים כאן.