אמא, אני שונא את האח הזה !
חבל שילדת אותו !!
הלוואי וימות !!!
מילים קשות. תסריט מנוגד לכל מה שהורים מייחלים אליו.
"איך יכול להיות שהילדים שלי מתנהגים בניגוד גמור לדרך החינוך שלי, לעולם הערכים שלי, איפה טעיתי?", אמרה אמא שהגיעה לאימון משפחתי לשיפור היחסים והאווירה בבית.
"אז מה זו עבורך אווירה טובה בבית?", שאלתי
"אווירה מכבדת, שהאחים יעזרו ויפרגנו אחד לשני. אבל יש שנאה ותחרות כל כך גדולה ביניהם, שזה אומר שנכשלתי", אמרה כשהייאוש ניכר על פניה.
אנחנו כהורים מגדלים את ילדינו על בסיס הערכים שבהם אנו מאמינים, אך מה קורה לנו כאשר הערכים שהילד בוחר, מתנגשים עם ערכי ההורים?
ההתנגשות היא כרעידת אדמה למשפחה כולה, הטלטלה משפיעה על היחסים בין הילד להורים ולאחים ועל האווירה בבית. הסמכות ההורית נפגעת וההורה חש חוסר בטחון בתפקוד שלו.
אם אתם מזדהים עם המקרה, ומתעורר בכם הדחף לא להמשיך להביט מהצד ולהאשים, אלא לקחת פיקוד על המציאות - תוכלו לברוא מציאות חדשה באמצעות הכלים הבאים:
1) שיחת תיאום ציפיות – לקיים שיחה עם הילדים ולשקף להם את המצב המצוי והמצב הרצוי.
2) לקבוע יחד עם הילדים כללי התנהגות בבית תוך דגש על מה מותר ומה אסור.
3) להעלות להם את המוטיבציה להתחיל בשינוי ע"י טבלת חיזוקים חיוביים ושליליים - לקבוע "קנס" על התנהגות שלילית ו"פרס" על התנהגות חיובית.
ואיך עושים זאת?
כלי האימון הראשון - קנס מול פרס
שימוש ב"דמי כיס" לעיצוב התנהגות – להבהיר כי מעתה דמי הכיס יינתנו בהתאם להתנהגות שלהם וכדי להעלות להם את המוטיבציה תדגישו כי דמי הכיס כבר שלהם, אך האתגר הגדול הוא... איך לא להפסיד אותם.
לשם כך יש צורך להסכים מראש על התנהגות שלילית ומחיר הקנס ולהציג זאת בטבלה.
כמו-כן חשוב שיהיה גם חיזוק חיובי – במידה ומצליח לשמור על דמי הכיס שלו במהלך כל השבוע – מקבל בונוס תוספת.
כלי האימון השני - קופסת "המעשים הטובים"
כדי לשפר את מערכת היחסים בין האחים, תכינו רשימת "המעשים הטובים" שכל אח יכול לעשות לשני ובכך להשפיע לטובה על האווירה בבית (התנהגויות חיוביות כולל פרגונים ומילות הערכה).
במקביל, תכינו קופסת "המעשים הטובים", ובכל פעם שילדכם עושים מעשה טוב עליהם לכתוב בפתק ולשלשל לתוך הקופסא.
תחשבו יחד עם הילדים על הפרס שיכול להעלות להם את המוטיבציה לעשות כמה שיותר מעשים טובים ותקבעו
שכאשר מגיעים למספר מסוים של פתקים – הם מקבלים את הפרס.
הערך המוסף של שיטה זו, היא שלאחר שמוציאים את כל הפתקים, ניתן לתלות אותם על לוח כתזכורת על כך שהם
יכולים. והרווח החשוב ביותר הוא שהצלחתם להוציא אותם ממערכת יחסים לקויה למערכת יחסים טובה.
ונחזור למקרה...
במשך חודש שלם, האחים החלו לעשות מעשים טובים אחד לשני ולצבור שקלים במטרה לרכוש את משחק המחשב שכה רצו.
האווירה בבית השתפרה. היחסים בין האחים הפכו להיות טובים.
הם בעצמם פרצו את מעגל הקסמים השלילי שבו היו ויצרו מעגל קסמים חיובי המושתת על אותם ערכים שהאמא מאמינה בהם.
אך חשוב להבין...
הילדים ראו את הרווח לטווח הקצר: להשיג את משחק המחשב.
אני כמאמנת ראיתי את הרווח לטווח הארוך: איך ליצור מציאות אחרת ולחזק את היחסים ביניהם.
דרכי החשיבה והקודים ההתנהגותיים שהיו טמונים בהם השתנו לטובה. נפתח עבורם צוהר לצאת מתוך הלופ הזה של היחס השלילי אחד לשני וברגע שעשו מעשה טוב באופן הדדי, התרחבו הלבבות והאווירה בבית השתפרה.
בערב, לפני השינה, האמא שכל כך לא האמינה שהשינוי הזה יכול לקרות, חיבקה אותם ואמרה שהיא גאה בהם והאווירה בבית מאוד נעימה לה.
כששאלה את ילדיה עבור מה הם רוצים לחסוך עכשיו בזכות המעשים הטובים, ענה לה בנה בן ה-10:
"אמא, אני כבר לא צריך את השקלים האלו לעשות מעשים טובים לאחים שלי, אני ראיתי איך כייף עכשיו
להיות בבית ואיך הפכנו להיות חברים טובים וזה הרבה יותר חשוב משקל"
התשובה של בנה החכם ריגשה אותי ואותה מאוד. התשובה בעצם הגדירה את מהות האימון, "מהנעה חיצונית להנעה פנימית", כלומר, כדי להוביל ילד לשינוי צריך לזהות את הגורם שיעלה לו את המוטיבציה להשקיע ולהתאמץ,
יכול להיות שהגורם הזה הוא חומרי וזה בסדר גמור, כי בראייה לטווח ארוך הגורם החומרי יביא איתו חוויות של הצלחה, יראה לו שזה אפשרי, וההנעה תהפוך מחיצונית (חומרית) לפנימית (תחושתית).
אם אתם מזדהים עם המקרה הזה או נמצאים בתחושת ייאוש ובחוסר אונים אל מול ילדכם וזקוקים להכוונה ולכלים פרקטיים,
אני מזמינה אתכם לתהליך אימוני שבו אתם תגלו כמה הלא אפשרי – אפשרי.
את מקרה האימון כתבה: קרן הרוש, מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
האימון יעניק לילדכם ליווי ותמיכה באופן אישי, צעד אחר צעד, עד שיהיה מוכן לצאת לדרך עצמאית.
התוכנית גמישה ומותאמת לצרכים האינדבידואליים של כל משפחה.
לפרטים נוספים והתייעצות, פנו אלינו ונשמח לעזור.