כולנו רוצים שהילדים שלנו יהיו מאושרים, וילד מאושר הוא גם ילד שמוקף בחברים, שמרגיש שייך מבחינה חברתית ושכיף לו ללכת לבית הספר. ולמרות שמדובר בצורך בסיסי, הרבה ילדים לא מצליחים ליצור קשרים אמיתיים. אין להם את החבר הקבוע שאיתו הם חולקים שולחן בכיתה, הם לא מזמינים חברים הביתה ובהפסקות הם הרבה פעמים מוצאים את עצמם לבד. לאחרונה, מגיעים למרכז אמירים הורים רבים שמוטרדים מכך שלילד שלהם אין חברים, והניסיון שלנו עם אותם הורים (או אותם ילדים) לימד אותנו שבדרך כלל ישנן מספר סיבות שיכולות להסביר את התופעה.
1. ביישנות יתר
יש ילדים ביישנים יותר מטבעם, לעיתים חסרי ביטחון ונוטים להיות מופנמים יותר. בין אם מדובר באופי מסוגר יותר ובין אם מדובר בניסיונות כושלים מן העבר ליצור קשרים חברתיים, כאלה שהובילו לחוויות כואבות שהותירו צלקות. ילדים עם ביישנות יתר, לעיתים יעדיפו בכלל לא לנסות, מה שכמובן, רק מחריף את הבעיה. יצירת חברויות חדשות היא כמו "ריקוד" בין שני צדדים, ולכן, הימנעות לא מאפשרת רקימת קשרים מלכתחילה.
2. קושי בפיענוח מצבים חברתיים
ילד כזה, שלא מפרש נכון מצבים חברתיים, יכול למצוא את עצמו מגיב באופן לא הולם לסיטואציה, מה שבאופן אוטומטי יגרום לאחרים לחשוב שהוא "מוזר", לרצות להתרחק ממנו או להירתע מההתנהגות שלו. כשילד לא מפענח את הסיטואציה כראוי, הוא עלול לחשוב שהדברים מכוונים נגדו, להיעלב מהר מידי, להתגונן או לתקוף חזרה, וכאמור, מבלי להתכוון, להרחיק ממנו חברים פוטנציאליים.
3. חוסר בכישורים חברתיים מתאימים
רבים מהילדים שאין להם חברים נכנסים לקטגוריה של ילדים ללא מיומנויות, הנדרשות כדי לקיים קשרים חברתיים. בדיוק כפי שילד זקוק למיומנות אקדמית מסוג מסויים כדי לשלוט בלוח הכפל, לקרוא או לכתוב, ילדים גם צריכים מיומנויות מסוג אחר כדי להיות מסוגלים ליצור, לקיים ולשמור על קשרים חברתיים תקינים עם הסביבה. ילדים, למשל, שלא אוהבים להתחלק עם אחרים (באוכל, ברכוש האישי שלהם וכן הלאה), ילדים שנוטים להלשין על אחרים או להיעלב בקלות, שלא מפענחים כראוי מצבים חברתיים, שמגיבים באופן מוגזם לסיטואציה או שהם פשוט ביישנים יותר בטבעם וחסרי ביטחון- ילדים כאלה הרבה פעמים סובלים ממחסור בחברים היות, שכאמור, אין להם את הכישורים הדרושים כדי לרכוש אותם מלכתחילה.
4. לקויות למידה או קשיי קשב
היעדר חברים או דחייה חברתית יכולות להופיע במקביל ללקויות למידה או קשיי קשב וריכוז. ההתנהגות של ילדים כאלה, שהיא חלק בלתי נפרד מלקות הלמידה או הקשב שלהם, יכולה להקשות עליהם ליצור אינטראקציות חברתיות. בין אם יש להם בעיות בוויסות השליטה העצמית, בין אם הם מדברים יותר מידי או מהר מידי, בין אם קשה להם לשבת בשקט או להקשיב לאחר ובין אם התגובות הרגשיות שלהם הן עוצמתיות מידי, באופן המקשה על אחרים להכיל אותן- ילדים כאלה במקרים רבים חווים גם קשיים חברתיים.
5. ילד במצוקה רגשית
סיבה נוספת שיכולה להסביר מצב של התמודדות חברתית לא פשוטה היא מצוקה רגשית.
ילדים עם קשיים רגשיים זקוקים למרב המשאבים הנפשיים שלהם כדי להתמודד עם הקשיים, מה שלא מותיר להם את הפניות הרגשית הדרושה כדי ליצור אינטראקציות חברתיות עם הסביבה. כך למשל, מגיעים אלינו למרכז אמירים ילדים שסובלים מחרדות, מהתפרצויות זעם, מלחץ ומתחים, ילדים עם תנודות במצב הרוח או עם מחשבות טורדניות. הקשיים הרגשיים הללו בדרך כלל יושבים על אירועים טראומתיים שחוו אותם ילדים, שיכולים לכלול קשת של אירועים, כמו: גירושין של ההורים, אובדן של בן משפחה קרוב ועוד.
אז איך עוזרים לילד?
הורים פעמים רבות מרגישים מצוקה וחוסר אונים, נוכח ההתמודדויות החברתיות של הילד, או משום שהם לא יודעים איך לסייע לו או מאחר שהוא כבר הגיע לגיל שבו כבר לא מתאים שהם, ההורים, יתערבו בענייניו החברתיים. הסיבה שעומדת מאחורי הקושי החברתי היא קריטית, שכן היא זו שתכתיב את אופן הטיפול בבעיה.
ישנם כמה מסלולים אפשריים כדי לסייע לילדים עם בעיות חברתיות, והצעד הראשון הוא להבין מהיכן נובע הקושי. אחד הטיפולים היעילים ביותר שאנחנו מציעים במרכז אמירים לילדים עם בעיות חברתיות הוא טיפול קבוצתי לרכישת מיומנויות חברתיות, הקבוצות הללו מהוות סימולציה לעולם האמיתי שבחוץ, רק בתנאי "מעבדה" ידידותיים, המהווים מקום בטוח ושמור לבטא את עצמם והזדמנות "להתאמן" במיומנות חברתית מבלי לחשוש מחוויה לא נעימה.
אם הילד שלכם סובל מבדידות חברתית, אם הוא מרגיש דחוי ואם אתם, כתוצאה מכך, מרגישים חסרי אונים ולא יודעים איך לעזור לו, פנו אלינו. יחד, נוכל לפענח את מקור הקשיים הללו, ולהציע לכם את הטיפול ההולם ביותר לילד, שיסייע לו לשפר את התפקוד החברתי, ובהתאם לכך להעלות את הדימוי העצמי ולעזור לו להיות מאושר יותר.